DTH2024
DTH2024
Az idei Digitális Témahét témáját április 11-i költészet napja és a mesterséges intelligencia adta.
A 3.a osztály diájaival közösen ötletelve
A költészet és MI
címet adtuk projetktünknek.
Projekt előtti előkészületek:
Még a tavaszi szünet előtt felhívtuk a diákok, kollégák és szülők figyelmét, hogy április 11-én, a költészet napja alkalmából Szavalóversenyt tartunk.
Örömmel válogattunk a versek között, és hoztak a gyerekek saját maguk választotta költeményeket.
![Versenyfelhívó plakátunk canva alkalmazással készült.](https://d1563e5853.cbaul-cdnwnd.com/7fd7dd14bf5949f5c23cd05a2f52f5f5/200000126-ed7d8ed7d9/Poszter.jpeg?ph=d1563e5853)
![József Attila szobor (pixabay)](https://d1563e5853.cbaul-cdnwnd.com/7fd7dd14bf5949f5c23cd05a2f52f5f5/200000122-5486d5486f/attila-jozsef-5834291_1280.jpeg?ph=d1563e5853)
A projekt bevezetése
Fazeka Anna szeretett verses meséjével inditottuk a hetet: Öreg néne őzikéje. A történetet a https://dydudu.hu/diafilm/038/38.html oldalon található diafilm felolvasásával ismertük meg.
Tartalommondással és vázlatpontok írásával ellenőriztük a megértést.
Költészet napja és József Attila kapcsolata
Ezt a kapcsolatot prezentációval deritettük ki. A microsoft Copilot alkalmazás segítségével készültem fel és állítottam össze a diákat.
![Móra Ferenc: A cinege cipője](https://d1563e5853.cbaul-cdnwnd.com/7fd7dd14bf5949f5c23cd05a2f52f5f5/200000128-527ca527cb/M%C3%B3ra%20Ferenc%20A%20cinege%20cip%C5%91je%20Benett.jpeg?ph=d1563e5853)
Versképek
Miről is szól a versem? Ezt foglalhatták össze a diákok. Ehhez https://wordart.com/ alkalmazást használtak.
Azon gyerekek, akik készültek a versmondó versenyre, a saját versükkel készültek, azok, akik nem készültek szabadon dolgozhattak kedvenc megismert verseikből: Öreg néne őzikéje, Cinege cipője, Nyitnikék.
![K. László Anna: A kis Lajhár Alajos](https://d1563e5853.cbaul-cdnwnd.com/7fd7dd14bf5949f5c23cd05a2f52f5f5/200000138-b5084b5085/K%20L%C3%A1szl%C3%B3%20Anna%20A%20kis%20lajh%C3%A1r%20Alajos.jpeg?ph=d1563e5853)
![Fazekas Anna: Öreg néne őzikéje](https://d1563e5853.cbaul-cdnwnd.com/7fd7dd14bf5949f5c23cd05a2f52f5f5/200000219-31ecb31ed3/_adbbe009-1ba1-4e59-b30a-ad5afd600802.jpeg?ph=d1563e5853)
Képgenerálás
Egész eddig az olvasottakat, hallottakat ügyesen illusztráltuk. Az aprólékosabb munkával dolgozók akár 2-3 órát is elrajzolgattak, de a kevésbé kreatív és lelkes gyerekek is 30-40 percet dolgoztak képeiken.
Az idei DTH alkalmával megismerkedtünk egy képgenerátorral: https://tengr.ai/
Miután bemutattam a felület használatát, önállóan dolgozhattak, továbbra is azon verssel kapcsolatosan, amivel az előző napon. Jó volt hallani a sok Ááááá és Úúúú csodálkozást és lelkesedést.
Versírás
A reggeli nagy siker után, újabb csodával ismerkedtünk meg.
https://copilot.microsoft.com/?showconv=1 alkalmazással verset irattunk. Az osztály közösen adott meg szavakat és feltételeket, promp-okat. Így hoztuk létre az osztály közös versét. A létrehozott vers szövegével pedig képet is generáltunk.
Sajnos a versírással nem voltunk megelégedve. A páros rím és négysoros utasítás hiányzott a létrejött alkotásban. Ezért kipróbáltunk eg másik MI-t. https://gemini.google.com/app -pal készült vers már jobban elnyerte tetszésünket. Igaz, ebbe is belejavítottunk kicsit.
Így jött létre a 3.a osztály és az MI közös alkotása: a Tavaszi csoda című vers.
![](https://d1563e5853.cbaul-cdnwnd.com/7fd7dd14bf5949f5c23cd05a2f52f5f5/200000221-509ff50a00/tavaszi%20csoda%20vers-k%C3%A9p.jpeg?ph=d1563e5853)
![](https://d1563e5853.cbaul-cdnwnd.com/7fd7dd14bf5949f5c23cd05a2f52f5f5/200000226-4264a4264d/23.0.png?ph=d1563e5853)