DTH2025
Psszt... Éppen olvasok!
Miért jó olvasni?
Az olvasás egyszerre nyit ablakot a világra és önmagunkra. A könyvek vagy akár az újságok lehetőséget adnak arra, hogy új ismereteket szerezzünk, bővítsük látókörünket és mélyebben megértsük a körülöttünk lévő valóságot. Ugyanakkor az olvasás menedék is lehet: segít kiszakadni a mindennapok rohanásából, megélni mások történeteit, és inspirációt találni saját utunkhoz.
Az olvasás tehát egyszerre tudás és lélek tápláléka – egy olyan ajándék, amely mindig gazdagabbá tesz minket.
A projkekt megvalósítása során a diákok olvastak, tájékozódtak, kutakodtak és ezzel sikerült azt a célt elérni, hogy könyvet vegyenek a kezükbe. Egymás meséit meghallgatva segítették, kiegészítették saját munkáikat, ötleteltek és a hangoskönyvhöz gyakorolni kellett. Nem kényszerből, hanem szórakozásból.
A projekt bevezetése
Kerekasztal beszélgetés során közösen határoztuk meg, milyen tevékenységeket, produktumokat valósítunk meg a héten.
Fogalomtérkép
Minden csapat a saját állatával kapcsolatosan készíti el a fogalomtérképet, amellyel könnyebbé válik a téma feldolgozása, megértése. Hozzájárul a hatékonyabb tanuláshoz és az információk könnyebb megjegyzéséhez.
Fő vázlatpontok: állat táplálkozása, szaporodása, külső tulajdonságai, élőhelye


Kutatás, tartalomgyűjtés
Digitális kutatás (wikipédia): Információgyűjtés az állatokról és a regények cselekményeiről (pl. szövegrészletek, képek, érdekességek).
Információfeldolgozás: A csoportok rendszerezik és elemzik az összegyűjtött adatokat, kiegészítik a fogalomtérképet az új információkkal.
Az összegyűjtött szavakat, fogalmakat és ismert tényeket szófelhőben, prezentációban összegzik.
Illusztráció, képgenerálás
copilot és gemini


Hangoskönyv
Mesterséges intelligencia használatával saját mese írása. Miről szóljon? Vázlatpontok írása, prompt-ok helyes megfogalmazása. A létrehozott mese javítása, kritikus ellenőrzése.
Hangos olvasás fejlesztése. Beszédtechnika és hangsúlyozás gyakorlása.
Felelősség, hogy a saját szövegrészét hogyan olvassa fel.
Zene szerkesztése mesterséges intelligenciával
Olvasást népszerűsítő plakát
A tapasztalat, hogy hiányzik az akarat, az elhatározás, hogy könyvet vegyenek az emberek a kezükbe, és önmagukat vagy környezetüket szórakoztassák.
Azzal, hogy diákjaim feladatává vált a népszerűsítés plakát formájában, közelebb került hozzájuk a téma. Ha nem is mindenkit, de pár gyermeket már sikerült megnyerni, már az is siker.


Kreatív olvasónapló
A digitális témahét során az osztállyal elsősorban Fekete István állatregényei adták az alapot, de bármilyen állatról szóló regény, mese, monda, akár próza vagy vers feldolgozására lehetőség adódott.

Mi így dolgozunk
Olvasmányfeldolgozás a negyedik osztályban.

Olvasmánybeszámolók
A hét - tanév - során a diákoknak lehetőségük van könyvbemutatót tartani, amivel osztálytársaikat motiválják az olvasásra.

Kreatív képalkotás
Állatokról fotó, amit fél – 1,5 centis darabokra felszelünk. Minden 2. csíkot kiemelve két képet alkotunk meg. A diákok ragasztó segítségével fixálják az újonnan alkotott kompozíciót.
https://www.facebook.com/share/v/1C3H9SHhHk/
A kép felszeletelése előtt a fél - 1,5 centiméteres távolságok kimérése során a vonalzó használata. Megfigyelés, hogy mekkora képméretet érdemes felhasználni, hogy a képen szereplő alakzat még felismerhető legyen, illetve milyen széles csíkokkal. Az újrahasznosítás jegyében, mint ŐKO iskola, korábbi évek falinaptárjait használtuk fel a feladat során.
Fotógaléria
Forrás:
* Fotók rendezése: képalkotás: https://hu.pixiz.com/
* Plakát: https://www.canva.com/s/templates?query=plak%C3%A1t+olvas%C3%A1s